Зомбі-тематика вже настільки заїжджена розробниками відеоігор, що кожен новий проект, що розповідає чергову жалісливу історію про протистояння ожилих мерців і людей, викликає іронічну посмішку. Даним сеттінгом здивувати бувалого адепта клавіатури і миші вкрай складно. Єдине, що може зачепити геймерів в сучасних сімуляторах боротьби з нежиттю, так це захоплюючий, а скоріше, інноваційний геймплей. За прикладами далеко ходити не потрібно. Щодо недавній гість з консолей - Resident Evil 4 - якраз і завоював симпатії публіки за рахунок грамотної ігрової механіки. Гаряче очікувана п'ята частина головного зомбі-серіалу планети обіцяє переплюнути свою попередницю за всіма параметрами (судячи по роликах і презентацій, девелопери стримають слово), однак нам від цього ні гаряче, ні холодно - реліз гри на РС поки не входить в плани Capcom . Так що для любителів постріляти ввечері в пару-трійку сотень смердючих мертвяков на персональних комп'ютерах залишається одна єдина гідна кандидатура: командний шутер Left 4 Dead .
Проект, активно просувається в маси відомої Valve , створюється в надрах студії Turtle Rock , відповідальної, без малого, за Counter-Strike: Condition Zero і Counter-Strike: Source - розробники знають толк в багатокористувацьких аренах. За великим рахунком, гра і стане певним просунутим аналогом "контри", з тією лише різницею, що місце терористів займуть ходячі трупи, а за спецназ будуть віддуватися що живемо й зостались homo sapiens.
У В'єтнамі Білл, надивився на багато, але такого, напевно, не бачив.
Left 4 Dead спочатку заточувалася під мережевий режим, а тому начисто позбавлена синглу і якої б то не було сюжетної лінії. Місцева сценарна зав'язка проста і невибаглива. У відносно недалекому майбутньому Землю вразить таємничий вірус, який перетворив більшу частину людства в агресивних зомбі. Мутував мешканці планети відрізняються швидкістю реакції та переміщення, несприйнятністю до болю і непереборною тягою до живої плоті: не дивно, що в найкоротші терміни одержимі спрагою крові монстри значно скоротили популяцію звичайних людей, змусивши тих, що вижили збиватися в невеликі загони і ховатися в неприступних для мерців місцях.
Чотирьом членам "опору" пощастило куди менше. Вони опинилися віч-на-віч з натовпами розлючених противників. Єдиний шанс на порятунок у цій ситуації - дістатися до радіостанції і викликати групу евакуації. Заковика в тому, що від початкової до кінцевої точки героїв відокремлюють міріади зомбі, а тому запорука успіху криється в максимально злагоджених діях всієї команди.
Отже, зустрічайте, - головний дійові особи Left 4 Dead : дочка відомого товстосума Зої, хамуватий байкер Френсіс, колишній військовий, учасник війни у В'єтнамі, Білл і класичний представник офісного планктону Луї. Саме в такому складі представлені людські персонажі гри. Все Survivors (так тут називаються ті, що вижили), по ідеї, повинні управлятися користувачами. У відсутності ж соратників функції з координування незайнятих бійців візьме на себе штучний інтелект. За попередніми оцінками AI поводиться адекватно, а програмісти Turtle Rock клянуться, що до моменту прем'єри він покращає до такої міри, що випадково опинився в Left 4 Dead спостерігач не відразу відрізнить кремнієвих "болванчиков" від ведених реальними соратниками персонажів: все-таки за плечима у розробників колосальний досвід створення кращих ботів для Counter-Strike .
Оборона моста.
Незважаючи на статеві і габаритні відмінності "Уцілілі" не розділяються по класах. Навіть найслабший на вигляд герой може легко поміняти пістолет на крупнокаліберний кулемет. Зі стартових хвилин гри в розпорядженні кожного члена загону виявляються аптечка, граната (альтернативний варіант - коктейль Молотова) і первинне зброю, а вже на самих рівнях персонажі розживуться стволами потужніший. Тут вам і автоматичні шотган, і звичайні дробовики, і спарені пістолети, і гвинтівки M16, і мисливські рушниці, і "снайперки". Звичайно, у "одноклубників" буде велика спокуса екіпіруватися однаковими екземплярами, але в цьому випадку ні про яку перемогу не може бути мови. Грамотний розподіл обов'язків - ось на що роблять основну ставку розробники.
Зміцненню командного духу сприяє і цікава система здоров'я. Смертельно поранений боєць не віддасть ковзани відразу - на деякий час він збереже боєздатність, втративши при цьому рухливості. Поставити на ноги свого компаньйона - завдання здійсненне для будь-якого функціонуючого персонажа: досить наблизитися до стікав кров'ю бідоласі і трохи почекати. Тільки ось в сам момент лікування обидва вояки стають неактивні - без прикриття інших членів групи буде дуже важко. Проводити подібні рухи тіла дозволено три рази за рівень, в іншому випадку покусаний гравець вибуває до кінця матчу. Якщо вчасно не встигнути до посилаєш сигнал про допомогу товаришеві, то його замкнуть в одній зі спеціальних кімнат, захованих на карті. Вибратися самостійно звідти не вийде, доведеться чекати до того моменту, поки двері не відкриють турботливі однополчани.
Спостерігати за станом здоров'я "колег по цеху" доведеться за допомогою колірних індикаторів. Фігурки героїв підсвічуються певним чином, в залежності від числа що залишилися hp в їх організмах. Всі бійці зможуть бачити один одного хто б де не перебував. Локації в Left 4 Dead міцно дружать з поняттям багаторівневості, тому дружні персонажі будуть обводити спеціальними контурами, видимими навіть через кілька стін.
Кількість кампаній вимірюється цифрою "4". Карт налічується рівно 20, по 5 на кожну главу. Що стосується антуражів, то в грі їх всього два види: міський і "сільський". На численних демонстраціях проекту засвітилася запекла бійня в гігантському госпіталі. Завдання четвірки людей полягала в просування через зруйноване місто, очищення лікарні від зомбі і подальшої евакуації на вертольоті. Досягнувши даху і подавши рятувальний сигнал, герої окупували були там стаціонарні кулемети і зайняли кругову оборону аж до прибуття вертушки. Встановлені турелі виявилися дуже доречними - кількість напирає мерців перевалювало за всі допустимі значення. Мабуть, ще не в одному своєму творінні ігроробів не пускали в витрата настільки багато нежиті.
Бумер власною персоною.
В Turtle Rock обіцяють, що одні й ті ж рівні будуть кожен раз проходитися по-новому. За реіграбельность відповідає механізм випадкової генерації супротивників. Тобто, якщо, наприклад, при першому проходженні натовп зомбі напала на загін через дах ліфта, то в іншій спробі трупи атакують, скажімо, на сходах.
Натовпи "Заражених" - не найнебезпечніша річ в Left 4 Dead . Куди більшу небезпеку для тих, що вижили представляють п'ять босів, четверо з яких також можуть бути віддані під контроль гравцям. До опрацювання унікальних монстрів девелопери підійшли більш творчо - на відміну від команди людей, члени бестіарію мають чітку спеціалізацію. Бумер (Boomer) - огидний мутант, постійно вивергає слизувату речовину, що служить для пересічних зомбі аналогом червоної ганчірки. Облитий сумішшю противник притягує до себе підвищену увагу з боку мерців. Другий тип - Smokers (Курці) - вибухає після смерті, завдаючи значної шкоди усім, хто знаходиться поблизу людям і поширюючи густий дим, що утруднює орієнтацію в просторі. Однак його головною особливістю є довжелезний мову, за допомогою якого він може притягувати до себе ворогів. Захопивши таким чином жертву, Курець затягує її в скупчення зомбі, або, перебуваючи на даху, використовує мову, як зашморг. Втім, у атакується персонажа, перші кілька миттєвостей після захоплення, буде можливість відчепити мерзенний орган від шиї. Мисливці (Hunters) мають тягою до невидимості, завдяки чому можуть влаштовувати раптові напади на "Уцілілих" - в цьому випадку монстра видасть тільки його тихе гарчання. Крім того, даний клас наділений надзвичайно високою швидкістю переміщення і височенним стрибком, що робить Hunters самими мобільними персонажами в грі.
Правда, у всіх перерахованих вище "виродків" є одна слабкість - вони вкрай кволі. Для того щоб розправитися з одним з таких супротивників досить пари-трійки влучних пострілів. Як виняток виступає четвертий іграбельних персонаж Танк (Tank). Цей велетенських розміром мутант може похвалитися довжелезній life-лінійкою і воістину богатирської силою. Відривати шматки стін від будівель, трощити бетонні огорожі і кидатися автомобілями - ось основні завдання місцевого варвара. Щоб геймери НЕ промишляли чітерством, поголовно експлуатуючи даний клас і ховаючись по кутках в очікуванні жертви, розробники наділили монстра спеціальною шкалою, стрімко зменшується в відсутності поблизу людей. Коли вона опуститься до нульової позначки, гравець втратить контроль над Танком. Таким чином, цей персонаж повинен завжди перебувати в пошуках противника.
Вид з очей Мисливця.
Крім жахливої четвірки в Left 4 Dead існує ще один бос, цілком і повністю виданий на піклування AI, - Відьма (Witch). Він бере участь в битві, починаючи тільки з третього рівня складності з чотирьох доступних. Відьма - найнебезпечніший противник в грі, що вбиває будь-якого персонажа з одного удару. Радує лише той факт, що спочатку він не налаштований агресивно по відношенню до тим, хто вижив. Головне - не стріляти і не світити ліхтариками, інакше буде біда.
Гра за "Заражених" розкриє Left 4 Dead абсолютно з іншого боку. Якщо від команди людей потрібні тільки злагоджені дії та активну масування лівої кнопки миші, то при управлінні інфікованими на перший план виходить грамотне тактичне планування. Перед тим, як вселитися в тіло одного з монстрів, геймеру буде дозволено облетіти локацію в invisible-режимі, щоб встановити розташування ворогів і вибрати найбільш вдалі місця для нападу. Також зомбі зможуть користуватися прихованими сходами і проходами, що не зазначеними на картах "Уцілілих".
Після всього описаного найбільш актуальним стає питання про якість графічного виконання гри, адже прорисовуючи десятки мерців, движок автоматично йде на компроміс з рівнем картинки. За роботу Left 4 Dead відповідає не самої першої свіжості "моторчик" Source, що, втім, аж ніяк не говорить про погане. Навпаки, відеоряд виглядає цілком гідно, особливо радує анімація нежиті - мертвяки вельми правдоподібно тягнуть свої тіла у напрямку до вижив і красиво перестрибують через перешкоди. Подумки уявіть цю картинку, приплюсуйте сюди величезну кількість гарчали трупів на рівнях, і ви отримаєте пряму ілюстрацію з, хоча б, "28 днів потому", що, погодьтеся, зовсім непогано.
Френсіс жертвує своєю останньою пляшкою спиртного.
***
У Left 4 Dead є всі шанси, щоб зайняти лідируючу позицію в жанрі командних шутерів. Цікавий геймплей, широкий спектр тактичних можливостей, симпатична графіка і послужний список розробників тільки додають впевненості - цілком ймовірно, що в листопаді Valve випустить чергову гру року.
|